Ultimele postări

Idei de dedicații literare

By 6/10/2016 02:30:00 p.m. ,

    Pentru un împătimit iubitor al lecturii, cadoul ideal (sau potrivit, cel puțin) este reprezentat de cărți. Am șansa de a fi înconjurată de oameni care, după ce au reușit să mă „decripteze”, au înțeles bucuria pe care, asemenea unui copil, o resimt cu fiecare carte primită. Prin urmare, biblioteca mea este un veritabil cufăr cu amintiri și dovezi de prietenie sau admirație, pentru că strânge pe rafturile ei volume-cadou la care mă întorc nu neapărat din dorința de a le reciti, ci de dragul dedicațiilor. 



    Fie că este vorba despre dedicații din partea unor autori contemporani (în „topul” meu aflându-se pe primul loc Mircea Cărtărescu, a cărui prezență la diverse evenimente încerc sa nu o ratez), fie despre cele din partea unor prieteni, profesori, cunoștințe care mi-au bucurat sufletul cu daruri tipărite, toate ocupă un loc la fel de important în inima mea, amplificând valoarea cărții de mii de ori. Sunt un om care se teme de uitare, astfel că amintirile îmi sunt indispensabile, iar micile enunțuri încrustate cu cerneală undeva, pe o filă de carte mă încântă întotdeauna. Cu toate acestea, când ofer o carte mă lovesc de o acută lipsă de inspirație (contrar aparențelor) și, de multe ori, trăiesc cu impresia că rândurile mele sunt seci și goale, neexprimând acel „tot” la care mă gândeam scriind. De cele mai multe ori găsesc soluția în citate culese de prin lecturile mele sau în cuvinte care îmi apar în minte și pe care încerc să le îmbin ca pe niște piese de puzzle. Pentru că am observat că nu sunt singura care se confruntă cu această, e drept, jenantă situație, am pregătit o mini-listă care să vă inspire în redactarea unei dedicații memorabile: citate, fragmente de poezie și alte mici sugestii.



Citate:


    „Firea omului fuge de singurătate şi caută totdeauna un sprijin care nu este mai dulce decât inima unui prieten.” („De Amicitia”-Cicero)

  „Ori de câte ori îți vine să critici pe cineva, indiferent pe cine, nu uita că nu toți oamenii de pe  lumea asta s-au bucurat de avantajele de care ai avut tu parte” („Marele Gatsby”-F.Scott Fitzgerald)

„Pentru a fi fericit trebuie doar să te gândeşti că undeva, printre milioane de stele, este fiinţa iubită.” („Micul Prinț”-Antoine de Saint-Exupéry)

    „Dar tocmai asta e trăsătura cea mai frumoasă a omului: el nu se descurajează și nu se scârbește niciodată într-atâta încât să renunțe să ia lucrurile de la început, deoarece știe că e important și merită să o facă.” („Fahrenheit 451”-Ray Bradbury)

   „Poate că e mai înțelept să depunem armele în fața miracolului generozității omenești și să spunem pur și simplu mulțumesc, sincer și neîncetat, atâta timp cât vom avea glas.” („Mănâncă, roagă-te, iubește”-Elizabeth Gilbert)

  


Versuri:


„Privitor ca la teatru 
Tu în lume sa te-nchipui: 
Joace unul și pe patru, 
Totuși tu ghici-vei chipu-i, 
Și de plânge, de se ceartă, 
Tu în colț petreci în tine 
Și-nțelegi din a lor artă 
Ce e rău și ce e bine. ”  („Glossa”-M.Eminescu)



„Când hoinărind, alăturea,
noi mână-n mână ne găsim
cu ochii la aceeaşi stea -
mai e nevoie de destin?”  („Strofe de-a lungul anilor”-L.Blaga)



Eu cred că un om este ceea ce îşi aduce aminte
despre sine însuşi. Bunăoară, eu mă consider pe
mine ceea ce îmi aduc aminte că sunt. De asta
uneori oamenii sunt în aparenţă schimbători sau au
umori diferite.
De fiecare dată îţi aduci aminte alte lucruri despre
tine însuţi.”  („Gând 11”- N.Stănescu)


„Adu-ţi aminte: Timpul ce tot mai lacom joacă
Nemăsluind, câştigă oricând, e scris aşa
Dar ziua scade; noaptea e mare; nu uita!” („Ceasornicul”- Ch.Baudelaire) 


„Fii înaintea oricărei despărțiri, ca și cum s-ar afla
în urma ta, ca iarna care tocmai sfârșește.
Căci printre ierni, e-o iarnă ce-atât te va ierna, 
ca inima ți-o-ntrece și supraviețuiește.” („Sonetul către Orfeu II, 13” -Rainer Maria Rilke)



Sugestii:

    Nu uita că ceea ce contează cu adevărat atunci când concepi o dedicație este să fie din suflet și să te reprezinte. Dedicația nu trebuie să fie neapărat o urare: poate îmbrăca forma unui citat motivațional sau a unuia prin care îi sugerezi că nu vei uita respectiva persoană, îi transmiți o „lecție” despre o anumită valoare (prietenie,familie, iubire, încredere, curaj, etc.) sau îi mărturisești rolul important pe care îl are în viața/formarea ta. Poți nota o amintire care vă leagă, un desen sugestiv, versurile unei melodii, o replică, o secvență care face parte din trecutul vostru comun, un mesaj scurt prin care îi arăți motivele pentru care o apreciezi, pentru care îi dăruiești respectiva carte sau un simplu „Mulțumesc” însoțit de explicația de rigoare. Pentru ca amintirea să se păstreze vie, adaugă data și semnătura ta. Peste ani, când nostalgia va inunda sufletul respectivului, dedicația îi va aduce aminte de tine, de momentele petrecute împreună și îi va imprima, cu siguranță, un larg zâmbet pe chip. Pentru ca suntem oameni și ajungem, într-un moment al existenței noastre, să ne hrănim cu amintiri.

    Aștept sugestiile voastre, versuri, citate sau poze cu dedicații care vă plac sau vă inspira. Spor la dăruit și la citit!



S-ar putea să îți placă și:

0 comentarii