Ultimele postări

Kindle: avantaje și dezavantaje

By 9/13/2015 11:24:00 a.m. , ,

    Cu un an în urmă, desfăceam nerăbdătoare pachetul în care primul meu Kindle mă aștepta cuminte, promițându-mi o altfel de experiență de lectură. Nu am fost niciodată o adeptă a cititului în format electronic, dar, pentru că Internetul era singurul mod de a găsi anumite volume rare, am hotărât că cel mai înțelept din partea mea ar fi să ofer o șansă „tehnologiei”, astfel că am început să caut un e-book reader cu ajutorul căruia să îmi duc lecturile la bun sfârșit.
    Nu am vrut să investesc mult într-un astfel de gadget, pentru că presimțeam că nu aveam să îl folosesc pentru mult timp. Era doar o alternativă, în cazuri excepționale. De aceea, „scotocind” pe E-mag, am găsit un model convenabil și atrăgător: Kindle 6" Wi-Fi, de care nu mă pot plânge; este exact ceea ce îmi era necesar și, dacă sunteți în căutarea unui astfel de „accesoriu”, vi-l recomand cu căldură. Scepticismul meu a dispărut pentru o scurtă perioadă, în care nevoia de nenumărate cărți pe care, în pofida încercărilor mele, nu le-am găsit nici în librării, nici în biblioteci, m-a îndepărtat de cărțile în format tradițional. Devenise un adevărat obicei să îmi deschid Kindle-ul și să am acces la toată informația de care aveam nevoie, la o atingere distanță. Cu toate acestea, am simțit în permanență diferențele dintre el și formatul clasic al scrierilor și, oricât de încântată am fost pe moment, entuziasmul nu a durat multă vreme.
    Pentru a începe într-un ton optimist, să analizăm avantajele unui e-book reader. În primul rând, accesibilitatea. Trăim în secolul vitezei, când accesul la informație trebuie să fie permanent și cât mai rapid, astfel că vizita la bibliotecă sau prin librării nu este întotdeauna la îndemână. Este mult mai simplu să cauți pe Internet (devenit o bibliotecă vie) un volum, să îl descarci în câteva secunde. În același timp, șansele de a găsi cărți rare sunt mult mai mari în mediul virtual. În cazul meu, problema se rezuma la cărțile de critică literară sau la cele de literatură latina. De multe ori, nu le găseam la bibliotecă, fie pentru că nu le aveau, fie pentru că erau împrumutate, iar librăriile, deopotrivă cele din împrejurimi și cele online, nu se preocupă de asemenea titluri. În plus, costurile anumitor opere, îndeosebi ale celor de specialitate, sunt foarte ridicate, astfel că online-ul câștigă din ce în ce mai mult teren. Apoi, un e-book reader e sinonim cu spațiu economisit și, totodată, cu posibilitatea de a purta cu tine „n” cărți deodată, fără greutate. În cazul în care călătorești sau pur și simplu nu dispui de suficient spațiu pentru a depozita suficiente cărți, poate fi destul de util. Dincolo de aceste aspecte, trebuie să vă mărturisesc că ceea ce m-a convins și mai mult să achiziționez un e-book reader este ecranul său. Mulți folosesc tabletele, telefoanele sau chiar calculatoarele pentru a parcurge cărțile virtuale, însă, indiferent de care dintre aceste dispozitive e vorba, efectul asupra sănătății ochilor este același. În cazul meu, a-mi proteja ochii este un lucru esențial „bunei mele funcționări”, iar tableta și telefonul, pe care le foloseam pentru a accesa astfel de cărți, mă oboseau. Ecranul unui gadget pentru citit are aspectul unei pagini obișnuite, astfel că nu afectează privirea, ba, mai mult, dispune de diverse opțiuni pentru a lumina pagina, asigurând confort cititorului. Și, că tot a venit vorba de opțiuni, mi-a plăcut mult dicționarul, ușor de accesat în timpul lecturii, foarte util mai ales în cazul în care citiți în limbi străine.
    Acum să ne aruncăm privirea asupra dezavantajelor unui e-book reader. Recunosc că ceea ce m-a îndepărtat de această alternativă de lectură a fost impresia de „rece” pe care mi-au lăsat-o întotdeauna cărțile virtuale. Ca un cititor înrăit, iubesc să simt cartea, să îi pot răsfoi paginile, să o pot mirosi, să aud foșnetul filelor. Nimic din toate astea nu este posibil cu un gadget, unde butoanele sau touch-ul distrug plăcerea lecturii. La acest fapt aș adăuga admirația mea față de biblioteci, astfel că, în pofida spațiului oarecum limitat, îmi place să am volumele aproape, să le privesc cum îmi înfrumusețează casa, amintindu-mi de fiecare dată de zilele în care le-am lecturat. Apoi, din rândul obiceiurilor mele de cititor face parte însemnarea citatelor. Nu cu creion sau highlighter, ci cu bookmarks, acele fășii de hârtie (sau plastic colorat) care se pot lipi pentru a marca un anumit citat. E drept că aceste dispozitive oferă utilizatorului o opțiune prin care paginile dorite pot fi salvate și vizualizate ulterior, dar parcă nu e același lucru și, personal, nu mi se par la fel de accesibile. Trecând de partea subiectivă și sensibilă, un dezavantaj major pe care îl atribui kindle-urilor (și celor din familia sa) este bateria. Chiar dacă, în cazul celui achiziționat de mine, „speranța de viață” este de câteva săptămâni, bateria e tot baterie și se poate termina când te aștepți mai puțin, spre deosebire de cărțile tradiționale care nu se „închid” niciodată. Dacă nu ai posibilitatea de a-l încărca, îți poți lua adio de la citit pentru un moment (iar la mine acel moment vine în mijlocul acțiunii, când suspansul e în floare, ceea ce e cu atât mai stresant). Un alt minus e reprezentat de riscul de a pierde toate cărțile, risc care pe mine, cel puțin, mă înfioară. Cărțile tradiționale nu pot dispărea brusc, în timp ce alternativele lor „pixelate” sunt stocate într-un micuț dispozitiv care,  într-o bună zi, poate „refuza” să se mai deschidă, astfel că toate însemnările, cărțile și informațiile se pot pierde iremediabil. În cazul unui Kindle, un alt dezavantaj constă în formatul cărților pe care le acceptă. Internetul este plin de volume în format .pdf sau .doc, dar rareori în format .mobi. Partea bună este că există site-uri unde le poți transforma în pdf-uri sau documente (eu îl folosesc pe acesta), însă, gata găsite, cărțile cu extensia .mobi sunt cel mai adesea parolate, ceea ce îngreunează descărcarea lor. Costul unui e-book reader poate fi, de asemenea, un dezavantaj, îndeosebi în cazul în care investiția nu merită, pentru că nu îl folosiți sau se strică. 
     Nu regret achiziționarea Kindle-ului meu, pentru că de multe ori m-a ajutat în situații de urgență, așadar a fost o investiție merituoasă. Una peste alta, un e-book reader este o inovație utilă celor pasionați de lectură și care se pot acomoda cu acest mod de a citi, dar, în ceea ce mă privește, prefer să apelez la cartea tradițională de câte ori am posibilitatea.

    
    
   


S-ar putea să îți placă și:

2 comentarii

  1. Si eu am achizitionat un Kindle, varianta touch. Si sunt total de acord cu tine. E util dar tot tinutul unei carti in mana e mai placut :3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Absolut. Am regretat ca nu am cumparat si eu unul cu touch,dar tinand cont ca nu il prea folosesc, e ok si asta :).

      Ștergere