Recenzie „101 cărți românești de citit într-o viață”-E.Istodor

By 3/13/2016 08:53:00 p.m. , , , , ,

Dacă cineva mi-ar cere să fac o listă a preferințelor mele în materie de lectură, cu siguranță că literatura română ar ocupa primul loc. Am crescut printre paginile autorilor români, i-am iubit și am căutat să îi înțeleg cu o plăcere și cu un interes mai mare decât am prezentat vreodată unui scriitor străin. Patriotismul sau o legătură pe care nici eu nu o pot explica? Nu am edificat misterul și nici nu găsesc relevanță. Iubesc literatura română, îmi voi dedica viața(cel puțin pe cea profesională) aprofundării ei, prin urmare, inițiativa lui Eugen Istodor mi s-a părut un prilej bun de a-mi lua un nou bilet către acest ținut. Iar biletul se numește „101 cărți românești de citit într-o viață” și este cuprins într-o campanie recentă a librăriilor Humanitas. Orice carte propusă în „lista lui Istodor” vine cu 20% reducere la achiziția titlului, apărut la editura Polirom.

Nu am profitat de oferta celor de la Humanitas, alegând să cumpăr, pentru moment, doar volumul și mai apoi să mă decid asupra lecturilor care mi-ar folosi în următoarea perioadă sau care, pur și simplu, îmi stârnesc interesul. Cu nerăbdare am parcurs lista lui Istodor și, dacă la început am fost amuzată de faptul că multe dintre cărțile recomandate se înscriau deja pe lista lecturilor mele, spre sfârșit acest lucru m-a dezamăgit. De-a lungul celor aproximativ 240 de pagini, cititorul face cunoștință cu 101 opere din literatura română, însoțite de o scurtă prezentare și o părere „critică” semnată de o personalitate care a îndrăgit respectiva scriere (termenul „personalitate” e relativ, pentru că de mulți dintre cei care au ales să își expună părerea nu am auzit, iar alții sunt ofițeri, profesori,elevi, ambasadori, de asemenea, necunoscuți. Cred că, în fapt, intenția autorului a fost să surprindă păreri din partea unor tipologii diferite de oameni, cu ocupații, statut și preferințe distincte, pentru a crea o priveliște de ansamblu receptorului). În final, descoperim câteva file care, sub titlul generic „Viața autorului” au menirea de a familiariza cititorul cu biografia scriitorilor amintiți.
    Lista lui Istodor este o inițiativă admirabilă, însă mi-aș fi dorit să fie...altfel. Bineînțeles, nu pot nega faptul că am descoperit numeroase opere de care nu am auzit și pe care, în cel mai scurt timp, le voi parcurge. Dar, la fel de bine, am întâlnit recomandări, aș spune, uzuale, arhicunoscute. Ținând cont de titlu, alegerile autorului se explică. Într-adevăr, menționează operele de temei ale literaturii naționale, pe care merită și, cred eu, trebuie, dintr-o datorie față de propria cultură, să le parcurgem într-o viață. Însă, trebuie să recunosc: am cumpărat cartea în speranța de a descoperi autori și titluri mai puțin știute azi. Aș fi fost încântată să citesc păreri și recenzii ale unor opere la fel de valoroase, dar prea puțin amintite în zilele noastre. De aici și dezamăgirea mea față de carte, dezamăgire la care aș adăuga-o pe cea provocată de stilul scriiturii pe alocuri. Am întâlnit pasaje înălțătoare, cu limbaj, topică, metonimii (!!)  extraordinare, dar și secvențe care nu au corespuns, să spunem, gusturilor mele. De exemplu, în cazul operei semnate de Hortensia Papadat-Bengescu, „Concert din muzică de Bach”:

Face parte din ciclul Hallipilor, văzut frecvent ca un Forsyte Saga românesc. Cred că ar fi mai bine văzut ca o Familia Adams. E horror. Nu-i acțiune aici. E un spionaj lent prin căsnicii(...). pagina 71

Pe de altă parte, un fragment mai inspirat despre poezia nichitesciană:

A fanatizat o lume înghețată. Cu poezia și felul lui poetic de-a trăi. Miracolul Nichita. Ce face Nichita? Nichita e însăși starea poetică. pagina 115

Dacă sunteți dornici să descoperiți literatura română sub o altfel de prezentare sau dacă aveți nevoie de cineva sau ceva care să vă „apropie” de ea, vă recomand lista lui Istodor. Cartea poate fi găsită atât în librăriile Humanitas, cât și pe site-urile de profil. Vă îndemn, de asemenea, să faceți o vizită blogului autorului aici, pentru că veți găsi articole interesante legate de literatură și recenzii ample ale cărților cuprinse în volum. Lectură plăcută!